مطابق سامانه حوادث کار امکان رصد دائمی دولت وجود دارد و حتی اگر کارفرما حوادث را گزارش نکند, کارگران می توانند در این سامانه گزارش خود را ثبت کنند.

رصد دائمی حوادث شغلی از سوی دولت با سامانه ثبت حوادث

تیرماه سال جاری بود که سامانه ثبت قراردادهای شغلی رونمایی شد. ذیل این سامانه,‌سامانه ای نیز برای حوادث ناشی از کار نیز وجود دارد که به روایت معاون روابط کار وزیرکار کمک به کارگر می کند تا حوادث شغلی را ثبت کند.

سامانه حادثه کار نیز تشکیل شده که در این حوزه کارگر یا خانواده‌اش می‌تواند حادثه کار را ثبت کند و حتی اگر کارفرما آن را ثبت نکند این سامانه خدمت را تسریع و کاهش هزینه برای دولت و رصد دائمی را فراهم می‌کند.

علی حسین رعیتی فرد معاون روابط کار وزارت کار می گوید:سامانه حوادث ناشی از کار است که به کارگر کمک ویژه می‌کند تا با احراز هویت در این سامانه، حادثه‌ای که برای آن‌ها رخ داده است را ثبت کنند.

رعیتی‌فرد خاطرنشان کرد: سامانه‌ بازرسی موردی، بازرسی از محیط کار را هوشمند کرده و اجازه دخالت افراد را نمی‌دهد. بازرسی هوشمند به ما کمک می‌کند که اطلاعات مربوط به بازرسی را وارد سیستم کرده تا از اعمال نفوذ جلوگیری شود. با توسعه این سامانه ارتقا ایمنی در کشور بالا می‌رود و دسترسی به آمار و اطلاعات در حوزه بازرسی بازار کار بیشتر می‌شود تا بتوانیم خدمت‌رسانی به مردم را تسریع کنیم. در مواردی که کارفرما حادثه ناشی از کار را در کارگاه یا کارخانه اعلام نکرده باشد، در صورتی که حادثه توسط کارگر در سیستم ثبت شود بازرسان کار ما در هر نقطه حادثه را رویت و گزارش می‌کنند و می‌توانند پیگیری‌های آتی را صورت دهند.

به گفته وی این سامانه موجب می‌شود در اجرای قانون مقاوله نامه 155سازمان جهانی کار نظارت بیشتری اعمال شود و حوادث ناشی از کار ثبت و آمار دقیقی از آن ارائه شود.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ثبت 7900حادثه ناشی از کار در سال گذشته خبر داده و گفته است: ممکن است بخشی از این حوادث به ما اعلام نشده یا افراد مراجعه نکرده باشند ولی قطعا کارگرانی آسیب دیده‌اند لذا در راستای حمایت از کارگران در محیط‌های کاری و جلوگیری از وقوع حوادث شغلی و حوادث ناشی از کار این سامانه طراحی و راه‌اندازی شده تا از طریق آن اقدامات موثر برای کاهش حوادث ناشی از کار صورت گیرد و آموزش‌های لازم ارائه شود.

به گزارش تسنیم، کارشناسان معتقدند که حوادث در حوزه ساختمان بیشترین آمار از تلفات نیروی کار را به خود اختصاص می دهد. آنطور که آمارها می گوید بیش از 50 درصد حوادث ناشی از کار در کارگاه های ساختمانی اتفاق می افتد و در وقوع بیش از 80 درصد حوادث کار, عامل انسانی نقش موثری دارد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.